Jordbruk/miljö

Grålleproblem?

13 jun , 2020  

På vilket sätt kan nu problem med en Grålle vara av intresse? I detta fall problem som inte ens Grålledoktorerna har någon förklaring till.Egentligen handlar det om två problem som inte nödvändigtvis hänger samman. Det första ägde rum i höstas. Jag hade avslutat ett arbete dagen innan och skulle fortsätta nästa dags förmiddag. Min lilla trotjänare startade inte. Det gick inte ens att bogsera igång den.  Med startveven drog jag då runt motorn för att känna om det fanns någon kompression. Inget pulserande motstånd. Det var alltså något slags problem med ventilerna. Traktorn togs in och ventilkåpan skruvades bort. Veven sattes åter in och drogs runt. Efter upprepade prov stod det klart att samtliga fyra insugsventiler kärvade. Det såg ut som om de gick i sirap. Min slutsats var att ventilstängerna fått en beläggning. Under flera veckor sprutade jag rostlösning, typ 5:56, varefter jag drog runt motorn i några minuter. Mina försök att få ventilerna följa profilerna på kamaxeln misslyckades. Någon gång under hösten så ringde jag en av Grålledoktorerna för att diskutera en lösning. Han hade aldrig varit med om att samtlig ventiler på insuget kärvade, det var vanligare att problem uppstod på utblåset. Vi diskuterade ingående om min hantering av bränslet, i detta fall bensinen kunde vara ett problem. Grållen det handlar om är konstruerad för att köras med fotogen. På 1950-talet var fotogen billigare än bensin, idag finns inte fotogen som bränsle att få tag på så jag kör den på bensin. Bensinen är 95 oktan och är köpt på OKQ8. Jag hämtar den i 25-litersdunkar och och tillsätter blyersättningsmedel. Så har jag gjort de 10 år som Grållen varit i min  ägo.

Grållen fick stå hela vintern. Till min stora förvåning så kändes kompressionen tydligt med startveven vid första försöket här under våren. Jag slog på tändningen och den startade omedelbart med startvevens hjälp. Hittills har problemet inte återkommit.

Nästa problem handlar också om bränslet. Efter några dagar så lade motorn av, men det var inte kompressionen denna gång. Traktorn fick inte bensin i tillräcklig omfattning för att gå kontinuerligt. Jag gjorde rent bensintanken, förgasare och bensinfiltret. Inget har hjälpt, driftstoppen återkommer regelbundet. Bensintanken på Grållen rymmer endast fem liter. För att slippa bensinstopp så tar jag med en extra femlitersdunk. När jag slangar över bensin från 25-litersdunken så har det hänt att det slutar rinna efter en liten stund. Genom att blåsa i slangen känner jag hur något lossnar och motståndet minskar. Nu fungerar åter slangen som en sughävert. Något geléaktigt bildas i bensinen vilket leder till att cirkulationen av bensin bromsas, det var vad jag kom fram till. För några dagar sedan så hände följande. Efter några omgångar med upprepade återstarter slutade den att starta över huvud taget, trots att jag med en handpump blåste alla delar av ledningen mellan tank och förgasare. Jag kopplade bort luftrenaren och då startade traktorn omedelbart. Vid en inspektion av luftrenarens oljebehållare fanns ett trögflytande slem i oljan. Jag misstänker att filtret satts igen av slemmet vilket stryper tillförseln av bränsleluftblandningen. Med dessa fakta i ryggen så ringde jag upp OKQ8:s tekniska support för att höra om det fanns någon rimlig förklaring.

OKQ8:s bensin består av kolväten och en mindre inblandning av etanol. Per som jag pratade med garanterade att den klarar en längre förvaring. Glykol kunde ställa till problem om det hamnade i bränslet. I mitt fall var detta uteslutet eftersom problemen återkommer trots att luftrenaren kopplats bort. Slemmet skulle kunna skickas på analys var förslaget från OK: tekniska support. Jag har inga sådana kontakter och OK varken pengar eller intresse.

Vid nytankning så händer det att traktorn går en fem-tio minuter innan motorstopp. I övrigt så blåser jag rent ledningarna med min handpump. Om någon som läser detta och kan bistå med uppslag eller erfarenheter så kontakta gärna genom e-post eller kommentarsfält.
admin@klyvnadenstid.se
Evert Larsson


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *