Klyvnades tid

Mekaniska problem….

22 okt , 2020  

Att hjul kan lossna på fordon är välkänt, ett trivialt problem kan det tyckas. Det är ju bara att följa instruktionerna så skall inget allvarligt hända. De gånger hjul lossnat så kan det nästan alltid bindas till den mänskliga faktorn. Så för att ta upp läsares tid bör man ha något extra ordinärt att komma med. Står du ut med risken att slösa några minuter så tryck på mera….Efter mina egna erfarenheter som jag snart skall komma till gjorde jag några sökningar på nätet. Följande stack ut:

Mitt på motorvägen lossnade ena hjulet på Susanne Vokks bil. I baksätet satt hennes söner, fem och sju år gamla.Dagen efter att hon hämtat ut bilen från verkstaden lossnade samma hjul igen.
– Nu är mina barn livrädda. De frågar om de ska dö om vi åker bil igen.

En skrämmande historia med två allvarliga tillbud trots professionens försäkringar att inget skall hända. Eftersom uppföljningar saknas i medier kan det inte uteslutas att det är fabricerat. Mina egna erfarenheter är dock av mer handfast typ. Det handlar om hjulet till en liten skördetröska, Volvo BM S830. Tröskan på bilden ovan. Det är hjulet på förarsidan som krånglat under ett par års tid. Skulle hjulet helt lossna finns riska att föraren får tröskan över sig.

Tröskan står uppallad på domkraft under vintern.  2019 fick jag en punktering och tvingades att byta hjulet på förarsidan.  Jag hade turen att få tag på ett bar begagnade däck c:a 15 mil bort. Skiftade fälgen och monterade på hjulet. Av en ren tillfällighet fick jag ögonen på drivhjulens hjulbultar efter några timmars arbete. Två av muttrarna var nästan helt avskruvade, ytterligare två av de sex hade lossnat några varv. Hjulfälgen är fastspänd på pinnbult, UNF 5/8-16. Närmast i det metriska systemet är en M16x1.5. Muttrarna är fasade på sedvanligt sätt för hjulmontage, med motsvarande fasning på på fälgens hål. Detta är den enda centrering av hjulet som finns. På bilar  känner de flesta till att det dessutom finns en centrering mellan bilens axelnav och hjufälgens innerdiameter.

Efter denna händelse var jag på tå för vad som hände med det där drivhjulet. Spärrskaftet följde alltid med för kontroll och åtdragning. Trots min vaksamhet skruvades tre av de sex muttrarna med pinnbult av under 2019 års tröskning. Allt glömdes bort efter att tröskan ställts in. När jag började tröskningen 2020 så satt hjulet fast med tre fästelemet som i praktiken var konade skruvar som det ofta är på en bil, eftersom pinnbulten lossnat och skruvades ur med muttern. Trots dess brister var jag övertygad att jag med min vaksamhet skulle kunna genomföra tröskningen av mina knappa två hektar. De tre skruvförbanden skulle hålla hjulet på plats, de var placerade med lika delning, dvs 120 grader mellan varje skruv.

Under tröskningens gång kontrollerades de tre skruvarna ofta och regelbundet Det handlade om några hundra meter mellan stoppen. Skruvarna behövdes alltid dras åt. Någon enstaka gång räknande jag till 17 nyckeltag om c:a 30 grader. Uppskattningsvis handlade det om att skruven skruvats av 3-4 varv. Jag blev alltmer fundersam om vad som hände, och allt mer noga med att dra skruven dikt ann, för det krävdes att tröskan kördes några meter mellan två åtdragningar.

Då kommer vi till det kritiska tillfälle då hjulet höll på att lossna helt.  För att inte riskera att någon mer skruv lossnande helt kontrollerade jag skruven var hundrade meter. Vid en hemtransport så drog jag skruvarna alldeles innan den korta sträckan på väg återstod. En vanlig grusväg på ett par trehundra meter. Efter vad jag sedan uppmätte till 55 steg(mindre än 50 m.) hände något som gjord att jag omedelbart stannade. På den korta sträckan så hade två av de tre skruvarna lossnat. Den första hade lossnat efter halva sträckan c:a 25 m. Diametern på hjulen är 1,2 meter, det ger en omkrets på runt 3,8 meter. Den första bulten hade lossnat efter att hjulet roterat knappt 6-7 varv. Den andra skruven efter att hjulet roterat c:a 13 varv. För att lossna behöver själva skruven vridas runt 10 varv, vilket har kontrollerats genom uppmätning.

Här stannande tröskan. Sträckan som körts är vägen längs den gröna vallen

 

 

Nedan, hjulet som endast sitter med en skruv i hjulnavet. Hålcirkeln för de sex hjulbulten är drygt 400 mm.

Ja frågan är: hur är det möjligt att två skruvar kan skruvas ur hjulnavet under dessa förhållande?

admin@klyvnadenstid.se
Evert Larsson


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *