Klyvnades tid

Rädda Götheborg

7 okt , 2016  

Skall världens största seglande fartyg gå förlorad för Sverige och hemmahamnen Göteborg? Det handlar om ostindiefararen GötheborgIII som tillverkades under åren runt millenniet 2000. Många var de som engagerade sig i att förverkliga drömmen om att Sveriges stora sjöfartsstad åter skulle få ett seglande fartyg. Pengar samlades in och sponsorer raggades, skolor, arbetsförmedling och kommun ställde upp och såg till att resurser tillfördes och bygget kunde slutföras. Men nu lever vi i en av banker och storföretag skuldsatt nation och våra tillgångar är föremål för deras lystna blickar. Tänk förnedringen att behöva se GötheborgIII vända aktern mot Älvsborgsbron med kinesisk flagg för destination Shanghai, eller skändad med ett storföretags färger.goteborg3

Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg lade ut fartyget för försäljning den första Maj, personalen lämnade och samtal inleddes med intresserade. Problem med ekonomin plågade verksamheten redan sommaren 2015 då jag själv hade förmånen att att segla med Götheborg på dess besök i Kristinehamn. Det är dessa minnen som gör beskedet om försäljning personligt smärtsamt. Hoppfullt är nu det initiativ som tagits att starta en namninsamling för Götheborgs räddning, initiativet Götheborgs Supporters. På bara några dagar har 3500 namn samlats in.

Ostindiefararen Götheborg är en replika av ett seglande fraktfartyg med samma namn från 1700-talet. Orginalskeppet var ett av flera fartyg som kom att betyda mycket för svensk ekonomi och handelssjöfart. Replikan byggdes på svensk mark och sjösattes 2003 efter över ett helt decennium av gediget hantverksarbete. Under årens lopp har hon seglat över hela världen och miljontals människor har fått ta del av detta unika fartyg.

Alla som följde med Götheborg genom Kristenhamns skärgård i början på juli 2015 fick betala en rejäl slant för äventyret, och det var värt varenda öre. De som bemannade fartyget under resan på Värnern fick också betala, men betydligt mer för att få erfara sjömanskapet på ett seglande skepp. Pengar behövs för att underhålla och driva en pjäs av Götheborgs storlek, det kostar skjortan. Från GP

Driftskostnaden för skeppet är 10-12 miljoner om året, eller om man så vill – dryga 30 000 kronor om dagen. Peter Alexandersson förklarar att huvuddelen av pengarna har gått till underhåll.

– Men även personalkostnader. Det krävs hantverkskunnig mankraft för att underhålla henne, och vi har hållit henne i ett väldigt bra skick. Sedan går det även pengar till dyra försäkringar, besöksverksamhet och expeditionsplanering, säger han.

Just vad detta hantverk betydde fick jag själv erfara under några veckor i Smedja Volund i Skärhamn på Tjörn. Här smiddes de tolvtums stålspik som användes i tusentals för att fästa ekborden mot spanten. Götheborg III är ett robust stycke av vår historia som för ansvarskännande politiker borde vara en självklarhet att behålla och vårda.

goteborg

 

Här fylls seglen under seglingen genom den yttre skärgården in mot Kristinehamns bryggor. Seglen hissades med mankraft och bars upp av tusentals meter med tågvirke och spända med hundratals block.

Vår tids politiker kallar vårt samhälle kunskapssamhället, och när började då den resan? Det kanske är oförmågan att se och förstå det som gör vår styrande elit så likgiltiga för de värden som GötheborgIII står för.

admin@klyvnadenstid.se
Evert Larsson


2 Responses

  1. Anders Berglund skriver:

    fick besöka göteborg under bygget!! fantastiskt hur masten fogades ihop! ni borde prova å försöka nå ut till en bredare krets, nån form av kampanj dyl,,det här är första gången jag hör att fartyget kommit på obestånd å då jobbar jag ändå i stockholms hamn å är intresserad av sjöfartshistoria!!för lite liv å oväsen!!
    hoppas det ordnar sig.

    • Evert Larsson skriver:

      Ja detta borde beröra mer än oss med förankring i segel eller sjöfart. Jag är dock bara en enkel bloggare som genom att skriva och sprida denna artikel på nätet försökt sätta vågorna i rörelse. Tyvärr är det inte många molekyler som rört på sig. Det krävs att andra med nadra perspektiv och referenser också börjar svänga.

Lämna ett svar till Evert Larsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *